n
Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)

 

VINCENT RAPIDE SERII C


Szybkie, wytrzymałe i komfortowe dwucylindrowce Vincent były w swoim czasie najlepszymi z najlepszych motocykli drogowych. Firmę założył w 1928 roku konstruktor wizjoner Philip Vincent, który jeszcze w szkole zaprojektował motocyklowe zawieszenie tylnego koła oparte na trójkątnym wachaczu wspornikowym. Wspomagany finansowo przez ojca, Vincent wykupił prawa do nieistniejącej już marki HRD, głównie po to by przezwyciężyć niechęć odbiorców do własnych konstrukcji, w których wykorzystywał jednocylindrowe silniki JAP. W 1934 roku Vincent oraz australijski inżynier Phil Irving wspólnie skonstruowali pierwszą jednostkę napędową, od podstaw produkowaną w fabryce Vincent w Stevenage. Jednocylindrowy silnik o pojemności 500 cm3 posłużył do napędu turystycznego modelu Meteor oraz jego sportowej wersji o nazwie Comet osiągającej imponującą prędkość 145km/h. w 1936 roku Irving połączył 2 cylindry modelu Comet ustawiając je pod kątem 47 stopni, tworząc tym samym silnik o pojemności 998 cm3 i mocy 45 km. Napędzany nim Rapid serii A potrafił się rozpędzić do 177 km/h co czyniło go najszybszym seryjnym motocyklem na świecie. Jednak wysoka moc bywała przyczyną kłopotów z układem przeniesienia napędu, a wyprowadzone na zewnątrz przewody olejowe sprawiły że motocykl wkrótce stał się znany jako „koszmar hydraulika”.

Po II wojnie światowej pojawił się Vincent Rapide Serii B, napędzany przeprojektowanym silnikiem o 50-stopniowym kącie rozchylenia cylindrów. Silnik stanowił integralną część podwiozia i zastąpił stosowaną w poprzedniej wersji ramę rurową. Mocarny Rapide bez wysiłku osiągał prędkość 160 km/h już przy 4600 obr/min., prowadził się świetnie a dzięki a dzięki podwójnym hamulcom bębnowym na każdym kole ochoczo wytracał prędkość. W 1949 roku Vincent wprowadził na rynek model Rapide serii C, w którym pozbawiony tłumienia widelec Brampton zastąpiono widelcem dźwigniowym z tłumieniem hydraulicznym.

Najdoskonalszym dwucylindrowym modelem firmy Vincent był Black Shadow, napędzany oksydowanym na czarno silnikiem o mocy 55 KM. Motocykl rozpędzał się do 195 km/h, a prędkościomierz wyskalowany był do 150 mil/h (241 km/h). Taką prędkość, a dokładnie 241,898 km/h osiągnął niejaki Rollie Free, gdy ubrany tylko w kąpielówki i buty ustanowił w Boneville nowy rekord prędkości motocykli z silnikami wolnossącymi.

Vincent Rapid Serii C z 1949 łączył oszałamiające osiągi ze wspaniałymi właściwościami jezdnymi.

 

Motocykle Encyklopedia - Roland Brown (wyd. EGMONT)

 

Polecam gorąco artykuł "Śladami Vincenta" z Automobilisty nr 100 (7/2008).

http://www.youtube.com/watch?v=oYw_ATY9cpg

http://www.youtube.com/watch?v=Ki1inSakLK8&feature=related


http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/vincent_rapide.jpg http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/vincent_rapide_seriesc.jpg
http://www.thevincent.com/rapide-art.gif
 

Partner: motoczesci24.com

Partner: allemotocykle.pl

Partner: motonaprawa.org

Partner: otomechanika.pl