n
Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)
Panther 100S

Panther Model 100S

W latach 40. i 50., gdy wiele angielskich rodzin, których nie było stać na samochód, korzystało z motocykli holujących wózki boczne, duży jednocylindrowy Panther był jedną z najlepiej nadających się do tego maszyn. Długoskokowy silnik nie dostarczał szczególnie dużej mocy, lecz spory moment obrotowy pozwalał na płynne i dość dynamiczne przyśpieszenie.

Firma z Yorkshire, wcześniej znana jako Phelon and Moore (P & M), od 1904 roku budowała stopery, nazywane tak z powodu pochylonego do przodu cylindra (slope – pochyłość). Do lat 30. Panther  wytwarzał także motocykle z dwusuwowym silnikiem Villers, by o 20-letniej przerwie wznowić produkcję dwusuwów, w tym słynnego Modelu 45 Sports.

Najbardziej znanym stoperem był model 100 – solidna maszyna, napędzana niezawodnym wolnoobrotowym silnikiem o pojemności 598 cm3. Oryginalna, górnozaworowa jednostka została skonstruowana w 1928 roku i właściwie w niezmienionej postaci dotrwała do roku 1957, kiedy pojawił się Model 100S Deluxe. Po obciążeniu motocykla wózkiem firmy Watsonian silnik zapewniał może niezbyt zachwycające, lecz mimo wszystko przyzwoite osiągi. W 1960 roku firma oceniała, że 90% wyprodukowanych setek jeździło po drogach Anglii z wózkami u boku. Niestety, kiedy zainteresowanie trójkołowcami wygasło, spadła również popularność motocykli Panther, powszechnie kojarzonych z wózkami, i pod koniec lat 60. firma musiała wstrzymać produkcje.

 

Model 100S z jednoosobowym wózkiem Watsonian Avon z 1957 roku.

Motocykle Encyklopedia - Roland Brown (wyd. EGMONT)

 

 

Partner: motoczesci24.com

Partner: allemotocykle.pl

Partner: motonaprawa.org

Partner: otomechanika.pl